2021. szeptember 5. Csabai Tamás Soós Attila, kegyelem, reménység, veszteség, Reménység a veszteségben, 0 hozzászólás
Szóval az Isten történetei!
Kezdve az első édeni randevúkkal, a zavartalan összhang korszakából. Az alkonyatot még nem borzolta hűvös szellő, és dráma legfeljebb abban volt, ahogy ősatyánknak át kellett élnie, hogy nincs az állatvilágban az a bájos tekintetű cica vagy őzike, mely minden társas szükségletét betölthetné. És azt a drámát is mily hamar föloldotta az Alkotó! A Sokféle Kegyelem Istene volt Ő már akkor is, midőn e kegyelem még nem került az életébe.
Fájdalmasan rövidre sikerült korszak.
Randevúk azután is voltak. Nem ugyanoly közvetlen és „színről színre” találkozások ugyan, de legfőképp: azok már nem jöhettek volna létre az Ige − Aki nélkül semmi sem lett, ami lett − áldozati halála nélkül.
És mégis − de csak hogy e kegyelem újra és újra a hála forró kinyilvánítására sarkalljon − létezik bensőséges egymásra találás a kiűzetés után is!
Az Isten történetei: egyre inkább a kegyelem történetei.
Itt kellene egész lapokat teleírni azok történeteivel, akik „látták az Istent színről színre, és megszabadult a lelkük” (vö. 1Móz 32,30); akikkel „az Úr színről színre beszélt, amint szokott ember szólani barátjával” (vö. 2Móz 33,11); akik „Istennel” vagy „Isten előtt jártak” (vö. 1Móz 6,9; 17,1). Ezek a kegyelem-történetek ívelnek végig a Szentíráson.
Külön is szeretjük azokat a részeket, ahol Isten amolyan idétlenféléknek jelenik meg (lásd 1Kor 15,8). És, igen, azokat, amelyekben a testi nyomorúságban is csak a kegyelmet észlelő emberek egyszer csak ilyes „vad dolgokat” állítanak: „Az én fülemnek hallásával hallottam felőled, most pedig szemeimmel látlak téged” (Jób 42,5).
Egyszer a Szent Írások végére érünk, boldogan nyugtázzuk a kegyelem történetének kiteljesedését a Jelenések könyvében (bizony!), hogy majd, nem annyira folytatásképpen, mint inkább az addigiakba ágyazottan megkeressük a magunk helyét a kegyelem történetében.
Boldog az az ember, aki megtalálja azt!
Soós Attila, „Attesz”, azért ültet le maga köré, hogy a kegyelem történetét ővele csakoly természetességgel tegye közzé, mint a nagy elődök a magukéit. És miként az egyik legfőbb ilyen mesélő, Pál is olykor, hogy, hogy nem, a nehézteológiai kérdések felváltásaképp használja azt, akként szerzőnk is: betegsége, majd „a tüske részleges eltávolításának” elbeszélése nem egyéb, mint annak alkalma, hogy a legeslegfontosabb történetről, a kegyelem mibenlétének megértéséről adjon számot. Sorai megannyi teológiai betekintés a kegyelem mélységeibe. Még ha − módfelett szerényen, ám nagyon helyes önmérséklettel − nem is lép fel a Pál írásait megillető kanonikusság igényével.
Mindamellett valósággal biztat, hogy az olvasó is fedezze fel a magáét: a kegyelem történetét, amely vele magával íródott.
(2) 1844 (1) 666 (2) a járványszpektikusok és Krisztus (1) a kegyesség titka (1) A kései eső visszatérése (1) állam és egyház elválaztása (1) a nagy küzdelem (1) a pápai vallás (1) bibliafordítás (1) Bonhoeffer (1) Clifford Goldstein (1) dicsőség (1) Edwin de Kock (2) egyház (1) egyházfinansírozás (1) ellenállás (1) Ellen White (1) ellenzékiség (1) erőszakmentes ellenállás (1) feltámadás (1) Galata-kommentár (1) George Wishart (1) hetednapi adventista (1) historizmus (1) jászol (1) Jean Zürcher (1) John Knox (1) karácsony (1) kegyelem (2) középkor (1) Krisztus (1) Luther (1) Metaxas (1) NER (1) olvasói vélemények (1) ökumenizmus (1) összeesküvés (1) pápaság (1) Patrick Hamilton (1) Perintfalvi Rita (1) Platthy Iván (1) preterizmus (1) protestánsok (1) Reformáció (1) Reinder Bruinsma (1) reménység (1) Reménység a veszteségben (1) Ron Duffield (1) Skócia története (1) Soós Attila (1) szabadság (1) szentély (1) teológia (1) teremtés (1) testet öltés (1) Testvérünk lett (1) törvénytaposás (1) Új Fordítás (1) vallási türelmetlenség (1) veszteség (1) zarnokság (1) zsarnokölés (1)